İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Sunuş 9
BİRİNCİ BÖLÜM
AVRUPA BİRLİĞİNDE KAMU–ÖZEL İŞBİRLİKLERİ (KÖİ) VE İMTİYAZLAR
I. AB’DE KÖİ VE İMTİYAZLARIN TARİHSEL GELİŞİMİ 19
A. AB Entegrasyonu Açısından KÖİ ve İmtiyazlar 19
B. AB’de KÖİ ve İmtiyazların Düzenleme Altına Alınmasına İlişkin Girişimler 23
1. 2014/23/AB Sayılı İmtiyazlar Yönergesi Öncesi Genel Olarak İmtiyazlar 23
2. 2004/18/AT sayılı Kamu İhale Yönergesinde Yapım İşi İmtiyazları 28
3. 2014/18/AT sayılı Yönergede Kamu Hizmet İmtiyazları 32
4. AB Komisyonunun KÖİ’lere İlişkin Yasalaştırma Çalışmaları 33
5. İmtiyazlar Yönergesi Öncesi ABAD’ın Yaklaşımı 37
a. Helmut Müller Davası 37
b. Eurawasser Davası 39
II. AB’DE KÖİ’LERİN TANIMLANMASI VE ABİHA ÇERÇEVESİNDE İMTİYAZLAR 41
A. KÖİ’lerin ve İmtiyazların Tanımlanması 41
1. KÖİ’lerin Tanımlanması 41
2. İmtiyazların Tanımlanması 45
3. KÖİ’ler ve Riskler 51
3. KÖİ Alanında AB Düzeyinde Ortak Değerlendirme Yapma İhtiyacı 61
4. KÖİ Türleri 62
5. Akitsel Nitelikteki KÖİ’ler 65
6. Kurumsal KÖİ’ler 67
a. Kurumsal KÖİ Hakkında AB Düzeyinde Yapılan Yasal Girişim 67
b. Kurumsal KÖO (KKÖO) Hakkında Topluluk Yorumlayıcı Tebliği 68
B. İmtiyazlar ve ABİHA’nın Genel İlkeleri 70
1. ABİHA’nın Genel İlkeleri ve İmtiyazlar 70
2. Şeffaflık İlkesi 76
a. Teleaustria kararı 76
b. C–412/04 no.lu Komisyon–İtalya davası 78
c. CoNoMe Kararı 79
d. ABAD kararlarının doğurduğu sonuçlar ve ilan vasıtaları 81
e. İmtiyazlar Yönergesi ve Şeffaflık İlkesi 82
3. İmtiyazlar ve Eşit Muamele İlkesi 83
a. C–507/03 no.lu, Komisyon–İrlanda davası 85
b. C–260/04 no.lu, Avrupa Toplulukları Komisyonu–İtalya Davası Kararı 87
c. İçtihadın İmtiyazlar Bağlamında Eşit Muamele İlkesine Etkileri 89
4. İmtiyazlar Yönergesi ABİHA’daki Genel İlkelerden Kaynaklanan Yükümlülükleri Açıklamada Yetersiz mi? 89
5. KÖİ Projelerinde Paranın Karşılığının Sağlanması İlkesi (Value for Money “VfM”) 92
a. Paranın Karşılığının Sağlanması Analizi (Değerlendirmesi) 96
b. Paranın Karşılığının Sağlanması Değerlendirmesinde Risk Analizi 107
c. KÖİ Sözleşmelerinin İfa Aşamasının Yönetimi ve Paranın Karşılığının Sağlanması (VfM) 109
d. Paranın Karşılığının Sağlanması Değerlendirmesinde Ülke Örnekleri 113
6. İmtiyazlar Yönergesi ve Rekabetin Temini İlkesi 116
a. Rekabetin Temini İlkesi 118
b. AB Rekabet Kuralları 119
c. Rekabetin İstekliler Tarafından İhlali 122
aa. Rekabete Aykırı Anlaşmalar 122
bb. Hollanda İnşaat Karteli Örneği 123
cc. AB İçi Ticarete Kayda Değer Etki 125
d. Rekabetin İdareler Tarafından İhlali 127
e. Rekabet Hukuku Bağlamında Devlet Yardımları ve İmtiyaz İhaleleri 130
İKİNCİ BÖLÜM
İMTİYAZLAR YÖNERGESİ
I. AB’DE İMTİYAZLARA İLİŞKİN 2014/23/AB SAYILI YÖNERGE 143
A. Yeni İmtiyazlar Yönergesinin Amaçları 145
1. İmtiyazlar Yönergesinin İçeriği 147
2. İmtiyazlar Yönergesinin Kapsamı 147
3. İmtiyazlar Yönergesi Kapsamında Kalan Kurum ve Kuruluşlar 148
4. Eşik Değer 149
5. Eşik Değerin Nicel Kıstas Olarak Varlığı ve Sınır Aşırı İlgi 153
6. Eşik Değerin Altında Kalan İmtiyaz İhaleleri ve AB Komisyonunun Esnek Hukuk Kuralları (Soft Law) 156
a. Avrupa Birliği Komisyonunun 2006 yılı Yorumlayıcı Tebliği 157
b. Yeterli Düzeyde Duyuru Yapılmasını Sağlama Mecburiyeti 161
c. Eşik Değerin Altında Kalan İmtiyaz İhalelerinin İlan Edilme Yolları 161
d. Eşik Değerin Altında Kalan İmtiyaz İhalelerinde Yapılacak İlanın İçeriği 163
e. Eşik Değerin Altında Kalan İmtiyaz İhalelerinde İhale Usullerinin Gerçekleştirilmesi 164
f. İhaleye Teklif Vermek Üzere Davet Edilecek İstekli Sayısının Sınırlandırılması 165
g. İhalenin Karara Bağlanması 166
h. Eşik Değerin Altında Kalan İmtiyazlar Bakımından Yasal Denetim 166
7. İmtiyazlar Yönergesi Kurallarına Tâbi Olmayan İmtiyaz İhaleleri (İstisnalar) 168
8. İdareler Arasındaki İmtiyaz Alımları ile Bağlı Teşebbüsten Yapılan İmtiyaz Alımları 173
9. Bağlı Teşebbüsten Yapılan Alımlar 173
B. KÖİ ve İmtiyazlar Bağlamında “Kurum–İçi Satın Alma” Kavramı 175
1. “Kurum– İçi Satın Alma” Kavramı 175
2. “Kurum–İçi Satın Alma” Kavramının ABAD İçtihadı ile Gelişimi 175
a. Teckal Davası Kararı 175
b. Stadt Halle Davası Kararı 177
c. Parking Brixen Davası Kararı 178
d. Carbotenno Davası Kararı 180
e. ABAD İçtihat Hukukunun “Kurum İçi Satın Alma” Kavramının Anlaşılması Üzerindeki Etkisi 180
C. İhaleye Katılımın Hukuken Kısıtlanabildiği İmtiyaz İhaleleri (Reserved Contracts) 181
D. İmtiyaz İhalesi veya Sözleşmesinde Çevre ve İstihdamın Korunmasına İlişkin Düzenlemeler Yapılması 181
E. İmtiyazların süresi 184
F. İmtiyaz İhalelerinde Katılım ve Yeterlilik Kriterleri 188
G. İmtiyaz İhale Usulleri 196
1. İhale Usulleri ile İlgili Genel Kurallar 197
2. Açık İhale Usulü 200
3. Belli İstekliler Arasındaki İhale Usulü 201
4. Rekabete Dayalı Pazarlık Usulü 203
6. Önceden İhale İlanı Verilmeksizin Gerçekleştirilen Pazarlık Usulü 208
6. Yenilik ortaklıkları 213
7. Rekabetçi Müzakere Usulü 216
a. Rekabetçi müzakere usulüyle ilgili genel değerlendirme 216
b. Rekabetçi Müzakere Usulünde İhale Öncesi İşlemler ve İhalenin Gerçekleştirilmesi 220
aa. Hangi Durumlarda Rekabetçi Müzakere Usulüne Başvurulabilir? 220
bb. Fizibilite ve ön planlama çalışmaları 224
cc. İlan aşaması 225
dd. Ön Yeterlilik ve Davet Aşaması (Adayların Başvurusu ve Uygunluk Değerlendirmesi Aşaması) 226
ee. Müzakere aşaması 228
ff. Nihai teklif aşaması 232
g. Rekabetçi müzakere usulünde ihalenin sonuçlandırılması 237
aa. Rekabetçi müzakerede teklif değerlendirme kriteri 237
bb. Rekabetçi müzakere usulüyle ilgili diğer açıklamalar 238
cc. Kazanan seçilmeden önce son tekliflerde düzeltme ve tamamlama yapmanın kapsamı 238
dd. Tekliflere ilişkin detayların tamamlanması ve ek bilgilerin istenmesi 239
ee. İhalenin karara bağlanmasından önce ihale dokümanında düzeltme ve değişiklik yapılabilmesi 241
ff. İhalenin Karara Bağlanması İle Sözleşme İmzalanması Arasındaki Bekleme (Durma) Süresi 244
gg. Prosedürün Tatmin Edici Teklifler Bulmada Başarısız Kalması 246
8. Rekabetçi Müzakere Usulü veya Rekabete Dayalı Pazarlık Usulünün KÖİ ve İmtiyaz İhaleleri Bakımından Uygulanabilirliği 246
9. İmtiyaz sözleşmelerine yönelik farklı ihale usullerinin uygulanması meşru görülebilir mi? 251
H. İmtiyazların İlan Edilmesi Yükümlülüğü 252
İ. Adayların Seçimi ve Nitel Değerlendirmesi ile İhalenin Karara Bağlanması (Sonuçlandırılması) 256
J. Gizlilik 259
K. Alt yüklenicilik 259
II. İMTİYAZ SÖZLEŞMESİNDE DEĞİŞİKLİKLER YAPILMASI VE İMTİYAZ SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ 264
A. İmtiyaz Sözleşmesinde Değişiklik Yapılması İhtiyacı 264
1. İmtiyaz Sözleşmesinin Değiştirilebileceği Durumlar 267
B. İmtiyaz Sözleşmesini Sona Erdirme 277
C. Gözetim ve Denetim 281
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KÖİ VE İMTİYAZLARA İLİŞKİN ÜLKE DENEYİMLERİ
I. İNGİLTERE, PORTEKİZ VE FRANSA’NIN KÖİ VE İMTİYAZLARA İLİŞKİN DENEYİMİ 283
A. İngiltere’nin KÖİ ve İmtiyazlara İlişkin Deneyimi 284
1. Eurotunnel Projesi (Manş Tüneli Projesi) 284
2. İngiltere’de KÖİ ve İmtiyazlara İlişkin Hukuki Çerçeve 295
3. İngiltere’de Özel Finans Girişimi (ÖFG) Projeleri – Private Finance Initiative (PFI) 298
4. Eğitim Sektöründe Yapılan ÖFG (PFI) Sözleşmeleri 302
5. İngiltere’de ÖFG (PFI) KÖİ Modelinin Fiili (De Facto) Çöküşü 304
6. İngiltere’de Yeni Bir KÖİ Modeline İlişkin Arayışlar 311
B. Portekiz’in KÖİ ve İmtiyaz Sözleşmelerine İlişkin Deneyimi 316
4. Lusoponte Projesi (Vasco Da Gama Köprüsü İmtiyaz Sözleşmesi) 317
2. Fertagus Projesi 333
3. Portekiz’de KÖİ ve İmtiyaz Sözleşmelerinin Yol Açtığı Sorunlar ve Yapılan Reformlar 338
4. Portekiz’de KÖİ ve İmtiyazlara İlişkin Hukuki Çerçeve 341
C. Fransa’nın KÖİ ve İmtiyazlara İlişkin Deneyimi 350
1. KÖİ’ler Zaman Ayarlı Saatli Bomba Mı? 352
2. Fransa Kamu Alımları Yasasında (Code de la commande publique) KÖİ ve İmtiyazlar 355
Öneriler ve Sonuç 367
Kaynakça 383
Kavram Dizini 393 |