Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   

×
İdarenin Yargı Dışı Denetim Yolları
– İdare Hukuku Monografileri –
Mart 2023 / 1. Baskı / 176 Syf.
Fiyatı: 340.00 TL
24 saat içerisinde temin edilir.
 
Sepete Ekle
   

İdarenin yargısal olarak denetlenmesi gibi yargı dışı yollarla denetlenmesi de hukuk devleti ilkesinin gerekleri arasındadır. İdarenin yargısal ve yargı dışı denetimi arasında bazı temel farklılıklar bulunmaktadır. Söz konusu temel farklılıklar, denetim yöntemlerinin içeriğinden ve niteliğinden kaynaklanmaktadır. Denetim yöntemlerinin içeriği bakımından yargısal denetim yolları hukuka uygunluk denetimiyle sınırlı halde bulunurken, yargı dışı denetim yolları hukuka uygunluk denetimi yanında yerindelik denetimi icra etme imkânına da sahiptir. Denetim yöntemlerinin niteliği bakımından söz konusu farklılık ele alındığında, idarenin yargısal denetimi icrai (bu sayede uyuşmazlığı sona erdirici) nitelikte kararlar almaktayken yargı dışı denetim yolları kural olarak icrai nitelikte kararlar alamamakta tavsiye niteliğinde kararlar vermektedir.

Yargı dışı denetim yolları oldukça fazla çeşitlilik arz etmektedir. Öğretide yargı dışı denetim yolları temelde idarenin kendisi tarafından denetlenmesi, yasama organı tarafından denetlenmesi ve bağımsız kuruluşlar aracılığıyla denetlenmesi şeklinde üç grupta ele alınmaktadır. İdari ve siyasi denetim olarak da isimlendirilen ilk iki denetim türü uzun yıllardır uygulanan bir sistemdir. Fakat üçüncü grupta yer alan bağımsız kuruluşlar insan haklarının ulusal düzeyde korunması ve geliştirilmesi maksadıyla kurulan ulusal insan hakları kurumlarıdır (NHRI). Bu kuruluşlar genel hatlarıyla Paris Prensipleri adı verilen ilkelerle düzenlenmiştir.

Bu çalışmada genel hatlarıyla denetim müessesesinin niteliği, hukuk devleti ilkesiyle olan ilgisi, detaylarıyla birlikte yargı dışı denetim yolları ile kurumsal ve işlevsel açıdan yargı dışı denetim yollarının etkinliği incelenmiştir.

Konu Başlıkları
Denetim Müessesesi ve Hukuk Devleti İlkesi
Yargısal Denetim ve Yargı Dışı Denetim
İdarenin Kendisi, Cumhurbaşkanlığı, Yasama Organı ve Bağımsız Kuruluşlar Tarafından Denetlenmesi
Yargı Dışı Denetim Yollarının Etkinliği
Barkod: 9789750283086
Yayın Tarihi: Mart 2023
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 176
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
Kısaltmalar  13
GİRİŞ  15
BİRİNCİ BÖLÜM
İDARENİN DENETLENMESİ İLKESİ
I. KAVRAMSAL VE İŞLEVSEL AÇIDAN “DENETİM”  20
A. Denetim Kavramı ve Yönetim İlişkisi  20
B. Yönetim Bilimlerinde Denetim Türleri  22
II. İDARENİN DENETLENMESİNE İLİŞKİN TEMEL İLKELER  23
A. Hukuk Devleti İlkesi  25
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması  26
2. Kuvvetler Ayrılığı İlkesi  28
3. İdarenin Yargısal Denetimi İlkesi  29
4. Kanuni İdare İlkesi  30
B. İdari Usul İlkeleri  31
C. İyi Yönetişim veya İyi İdare İlkeleri  34
III. İDARİ YARGILAMA HUKUKU’NDA “DENETİM”  36
A. Yargılama Hukuku Bakımından Denetim Kavramı  36
B. Yargılama Hukukunda Denetim Usulleri  37
1. Hukuka Uygunluk Denetimi  39
2. Yerindelik Denetimi  40
C. Yargı Denetiminin Sınırları  41
1. Yasama Kısıntısı  42
2. Hükümet Tasarrufları / Yargı Kısıntısı  43
D. Yargı Denetiminin Kapsamı  44
E. İdarenin Denetim Yolları  47
1. İdarenin Yargısal ve Yargı Dışı Denetim Yolları  47
2. İdarenin Yargı Dışı Denetim Yolları  48
İKİNCİ BÖLÜM
İDARENİN YARGI DIŞI DENETLENMESİ
I. GENEL OLARAK İDARENİN YARGI DIŞI DENETİMİ  51
A. Yargı Dışı Denetimin Önemi  52
1. İdari Başvurular Bakımından  52
2. Temel İlkeler Bakımından  53
3. Yargısal Denetimle Kıyaslanması Bakımından  56
B. Yargı Dışı Denetimin Kapsamı  57
C. Yargı Dışı Denetim Yolları  59
II. İDARENİN YARGI DIŞI DENETİM YOLLARI  60
A. İdarenin Kendisi Tarafından Denetlenmesi  60
1. İstitaf Başvurusu  61
2. Hiyerarşik Denetim ve Vesayet Denetimi  63
a. İdarenin Bütünlüğü İlkesi  63
b. Hiyerarşik Denetim  65
c. İdari Vesayet Denetimi  67
3. Zorunlu İdari Başvurular  70
B. İdarenin Yürütme Organı (Cumhurbaşkanlığı) Tarafından Denetlenmesi  72
1. Devlet Denetleme Kurulu (DDK)  73
2. Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER)  78
3. Kamu Görevlileri Etik Kurulu (KGEK)  80
C. İdarenin Yasama Organı Tarafından Denetlenmesi  82
1. Meclis Denetimi  82
a. Yazılı Soru  84
b. Genel Görüşme  85
c. Meclis Araştırması  85
d. Meclis Soruşturması  86
2. TBMM’ye Dilekçeyle Başvurma Usulü  88
a. Şikâyet Hakkı  88
b. Dilekçe Hakkı  89
c. Dilekçe Komisyonu  90
3. İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu (İHİK)  92
D. İdarenin Bağımsız Kuruluşlar Tarafından Denetlenmesi  94
1. Ombudsman / Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK)  95
a. Ombudsmanlık Kurumu  95
b. Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK)  97
2. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu (TİHEK)  102
3. Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulu (BEDK)  106
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YARGI DIŞI DENETİM YOLLARININ ETKİNLİĞİ
I. BAŞVURU SAYILARI BAKIMINDAN YARGI DIŞI DENETİM YOLLARI  110
A. İdari Yargı Yolundaki Dava Yoğunluğu  111
B. Yargı Dışı Denetim Yollarının Başvuru Yoğunluğu  112
1. Kamu Denetçiliği Kurumu  112
2. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu  114
3. Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulu  115
4. Kamu Görevlileri Etik Kurulu  116
5. Meclis Denetimi  116
6. TBMM Dilekçe Komisyonu  117
7. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu  118
II. YAPISAL AÇIDAN YARGI DIŞI DENETİMİN ETKİNLİĞİ  118
A. Paris Prensipleri Bakımından Etkinlik  118
1. Üyelerin Seçilmesi ve Nitelikleri  119
2. İdari Teşkilatı ve Mali Yapısı  121
B. Kurum Enflasyonu Bakımından Etkinlik  125
1. İdari Denetim Bakımından  125
2. İnsan Haklarına İlişkin İhlallerin Denetimi Bakımından  127
III. İŞLEVSEL AÇIDAN YARGI DIŞI DENETİMİN ETKİNLİĞİ  128
A. Yarı Yargısal Kurumların Etkinliği  128
B. Paris Prensipleri Bakımından Etkinlik  133
1. Ulusal İnsan Hakları Kurumlarının Görevleri Bakımından  133
2. Ulusal İnsan Hakları Kurumlarının İşleyişleri Bakımından  138
C. Kararların Paylaşılması ve İcrailiği Bakımından Etkinlik  140
Sonuç  147
EK 1. YARGISAL VE YARGI DIŞI DENETİME BAŞVURU SAYILARI  151
Kaynakça  159
Kavram Dizini  173
 







 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  7
Kısaltmalar  13
GİRİŞ  15
BİRİNCİ BÖLÜM
İDARENİN DENETLENMESİ İLKESİ
I. KAVRAMSAL VE İŞLEVSEL AÇIDAN “DENETİM”  20
A. Denetim Kavramı ve Yönetim İlişkisi  20
B. Yönetim Bilimlerinde Denetim Türleri  22
II. İDARENİN DENETLENMESİNE İLİŞKİN TEMEL İLKELER  23
A. Hukuk Devleti İlkesi  25
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması  26
2. Kuvvetler Ayrılığı İlkesi  28
3. İdarenin Yargısal Denetimi İlkesi  29
4. Kanuni İdare İlkesi  30
B. İdari Usul İlkeleri  31
C. İyi Yönetişim veya İyi İdare İlkeleri  34
III. İDARİ YARGILAMA HUKUKU’NDA “DENETİM”  36
A. Yargılama Hukuku Bakımından Denetim Kavramı  36
B. Yargılama Hukukunda Denetim Usulleri  37
1. Hukuka Uygunluk Denetimi  39
2. Yerindelik Denetimi  40
C. Yargı Denetiminin Sınırları  41
1. Yasama Kısıntısı  42
2. Hükümet Tasarrufları / Yargı Kısıntısı  43
D. Yargı Denetiminin Kapsamı  44
E. İdarenin Denetim Yolları  47
1. İdarenin Yargısal ve Yargı Dışı Denetim Yolları  47
2. İdarenin Yargı Dışı Denetim Yolları  48
İKİNCİ BÖLÜM
İDARENİN YARGI DIŞI DENETLENMESİ
I. GENEL OLARAK İDARENİN YARGI DIŞI DENETİMİ  51
A. Yargı Dışı Denetimin Önemi  52
1. İdari Başvurular Bakımından  52
2. Temel İlkeler Bakımından  53
3. Yargısal Denetimle Kıyaslanması Bakımından  56
B. Yargı Dışı Denetimin Kapsamı  57
C. Yargı Dışı Denetim Yolları  59
II. İDARENİN YARGI DIŞI DENETİM YOLLARI  60
A. İdarenin Kendisi Tarafından Denetlenmesi  60
1. İstitaf Başvurusu  61
2. Hiyerarşik Denetim ve Vesayet Denetimi  63
a. İdarenin Bütünlüğü İlkesi  63
b. Hiyerarşik Denetim  65
c. İdari Vesayet Denetimi  67
3. Zorunlu İdari Başvurular  70
B. İdarenin Yürütme Organı (Cumhurbaşkanlığı) Tarafından Denetlenmesi  72
1. Devlet Denetleme Kurulu (DDK)  73
2. Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER)  78
3. Kamu Görevlileri Etik Kurulu (KGEK)  80
C. İdarenin Yasama Organı Tarafından Denetlenmesi  82
1. Meclis Denetimi  82
a. Yazılı Soru  84
b. Genel Görüşme  85
c. Meclis Araştırması  85
d. Meclis Soruşturması  86
2. TBMM’ye Dilekçeyle Başvurma Usulü  88
a. Şikâyet Hakkı  88
b. Dilekçe Hakkı  89
c. Dilekçe Komisyonu  90
3. İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu (İHİK)  92
D. İdarenin Bağımsız Kuruluşlar Tarafından Denetlenmesi  94
1. Ombudsman / Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK)  95
a. Ombudsmanlık Kurumu  95
b. Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK)  97
2. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu (TİHEK)  102
3. Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulu (BEDK)  106
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YARGI DIŞI DENETİM YOLLARININ ETKİNLİĞİ
I. BAŞVURU SAYILARI BAKIMINDAN YARGI DIŞI DENETİM YOLLARI  110
A. İdari Yargı Yolundaki Dava Yoğunluğu  111
B. Yargı Dışı Denetim Yollarının Başvuru Yoğunluğu  112
1. Kamu Denetçiliği Kurumu  112
2. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu  114
3. Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulu  115
4. Kamu Görevlileri Etik Kurulu  116
5. Meclis Denetimi  116
6. TBMM Dilekçe Komisyonu  117
7. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu  118
II. YAPISAL AÇIDAN YARGI DIŞI DENETİMİN ETKİNLİĞİ  118
A. Paris Prensipleri Bakımından Etkinlik  118
1. Üyelerin Seçilmesi ve Nitelikleri  119
2. İdari Teşkilatı ve Mali Yapısı  121
B. Kurum Enflasyonu Bakımından Etkinlik  125
1. İdari Denetim Bakımından  125
2. İnsan Haklarına İlişkin İhlallerin Denetimi Bakımından  127
III. İŞLEVSEL AÇIDAN YARGI DIŞI DENETİMİN ETKİNLİĞİ  128
A. Yarı Yargısal Kurumların Etkinliği  128
B. Paris Prensipleri Bakımından Etkinlik  133
1. Ulusal İnsan Hakları Kurumlarının Görevleri Bakımından  133
2. Ulusal İnsan Hakları Kurumlarının İşleyişleri Bakımından  138
C. Kararların Paylaşılması ve İcrailiği Bakımından Etkinlik  140
Sonuç  147
EK 1. YARGISAL VE YARGI DIŞI DENETİME BAŞVURU SAYILARI  151
Kaynakça  159
Kavram Dizini  173
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | 2021 Kaynakça Dokümanı | Hakkımızda | Bülten | Kişisel Verilerin Korunması | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024